5SD033 Vecka 5

Denna vecka har varit fylld av problematik när vi skulle binda ihop säcken inför alfa presentationen på fredag. Vår repository på bitbucket slutade funka så att när man drog ner projektet försvann alla systemfiler på vägen och projektet gick ej att kompilera i Visual studio. På grund av detta fel hamnade vi efter med allt som var planerat att göras enligt sprint planen. Mina huvudsakliga uppgifter denna vecka var att skapa ett animationsystem och att se till att alla komponenterna i spelet skulle funka ihop med varandra inför presentationen av spelet.

 

För sfml media biblioteket finns ett tillägs bibliotek vin namn Thor library med funktioner och klasser som bland annat hanterar animation och partikel system. Vår plan var att använda oss utav Thor för att på in animationer i spelet innan redovisningen. Men tyvärr på grund av problemen med att få  vår repository att funka så fick det läggas på is.

 

Efter felsökning och handledning med lärare fick jag tillslut repostioryn på bitbucket att fungera. Problemet var en fil som heter git ignore vars uppgift är att ignorera synkning av filer som redan finns i ens program map där alla filer i spelet hamnar. Gick in och ändrade kommando som berättar vilka filer som ska ignoreras av bitbucket och sedan funkade allting som det skulle.

 

Nästa del av min uppgift för veckan var att sätta ihop spelet till ett fungerande stadie. Inför alfa presentationen av spelet fanns en del funktioner som var tvungna att vara med. Jag skapade en class med namnet State_Game som skulle sköta all logik medans spelet kör. Komponenterna som var färdiga sen innan som till exempel spelar rörelse systemet och fiende systemet saknade en del externa komponenter för att kunna fungera ordentligt. Kollision var ett av det viktigaste systemen som saknades för att spelet skulle fungera. Alla komponenter som ska ha någon form av interagerande betende i spelet är tvungna att ha en så kallad collider. Så jag skapade två typer av colliders, en box och en cirkel collider. Sedan skapade jag en klass som hanterar uträkningar av kollision. När man kallar på den identifierar den vilka två typer av colliders som man vill kolla och beroende på vilken typ det är så kallar den på olika funktioner för uträkning.
Nästa system som jag var tvungen att göra för att få spelet att fungera var ett slumpsystem för vart fiender och pickups skulle sättas in i spelet. Detta pågrund av att spelet ska vara endless runner och kan därför inte ha fasta punkter som alla objekt ska finnas på. Fiender och pickups instansieras med olika tids intervaller för att inte allt ska komma samtidigt i en enda stor klump.2016-02-18

5SD033 Vecka 5

Lämna en kommentar